Per pastaruosius keletą metų rinkos tyrimai pasikeitė negrįžtamai. Dabar juos atlikti yra lengviau, žymiai daugiau yra viešai prieinamų tyrimų.

Kas naujo?

Dėl gausybės internetinių įrankių rinkos tyrimus atlikti pasidarė žymiai paprasčiau. Neliko mistinio patirties ingrediento. Didelis tyrimas nebūtinai suteiks daugiau naudos. Vietoje vieno didelio tyrimo, geriau atlikite kelis mažesnius.

Rinkos tyrimus vykdančių bendrovių kiekis padidėjo dešimtis kartų, kurioms tai nėra pagrindinė veiklos sritis. Įmonės gali atlikti tyrimus pačios, naudodamos savo klientų bazes.

Svarbu ne tyrimo rezultatai, o ką su rezultatais padarysite šiandien

Dėl gausybės internetinių įrankių rinkos tyrimus atlikti pasidarė žymiai paprasčiau. Anksčiau tyrimas užtrukdavo 2 – 4 mėnesius, apklausos imtis –  500-1000 respondentų. Tiksliai parinkus imtį pagal demografinį pasiskirstymą, galima daryti apibendrinančias išvadas apie visą „rinką“.

Dabar yra gausybė internetinių įrankių apklausų vykdymui. Dalis jų pateikia neblogus įrankius pradinei duomenų bazių analizei. Kaina prasideda nuo 0 Eur. Pavyzdžiui, Google Forms:

  • Paprasta naudotis
  • Integruota su Google Apps
  • Apsaugota nuo piktybiško panaudojimo. Tiek respondentų, tiek ir pačių apklausėjų. Matyt, Googlas taip pavargo nuo gudruolių, kurie su Google Forms atsiunčia anketą žmonėms banko vardu ir susirenka slaptažodžius, kad uždėjo papildomų apsaugų. Puikiai tinka startui.

Jei norite tiksliai žinoti, kas atsakė į jūsų apklausą, geriau tinka profesionalūs servisai. Pavyzdžiui, Surveymonkey.com. Yra daug alternatyvų, nekeliant tikslo palyginti ir pasiūlyti geriausią variantą, visgi labiau patinka Surveymonkey:

  • Visų pirma, dėl patikimumo. Jei įmonė turi 20 milijonų klientų ir vertinama 2 milijardais USD, galima būti ramiais. Ramiais, kad koks vietinis IT adminas ar nepatenkintas darbuotojas neparduos Gariūnų turguje klientų duomenų bazės. Ir ne tik todėl, kad jie gyvena JAV ir nežino, kur yra Gariūnai
  • Surveymonkey turi didelę bazę apklausų šablonų. Praktiškai visos „populiariausios“ apklausos yra paruoštos
  • Tinka, kai apklausos vykdomos skirtingomis kalbomis
  • Neliko mistinio patirties ingrediento.

Kaip atlikti tyrimą, kokius klausimus užduoti? Nuo klausimo formuluotės labai priklauso atsakymai. Paruošti geras klausimų formuluotes yra ir menas, ir mokslas. Ir tikrai patirtis čia labai praverčia. Kas daugiau žino apie įmonės paslaugas? Darbuotojai ar respondentai, kurių dalis net nėra įmonės klientai? Aišku, kad darbuotojai. Kas jiems atrodo natūralu ir puikiai suvokiama, dažnai būna totalus kosmosas klientams.

Pavyzdžiui, prieš gerus 15 metų verslo klientų klausėme apie duomenų perdavimo paslaugas. Tuo metu >95 proc šių paslaugų naudotojų buvo stambaus verslo klientai (TOP – 100). Bendrame tyrime keletas klausimų apie duomenų perdavimą, iš jų 2 panašūs klausimai apie ketinimą įsigyti. Formuluotės skirtingos, bet mintis ta pati. Rezultatai turėjo būti irgi panašūs. Bet ne. Skirtumas 10 kartų. Kurį skaičių įsidėti į verslo planą?

Išmokta pamoka: neklauskit klientų apie jiems mažai žinomus dalykus. Rezultatas gali suklaidinti.

Kur pasisemti žinių?

Google. Jei rimčiau, tai yra apie 50 vertų dėmesio blog-ų su galybe informacijos:

  • Apie Net Promoter Score apklausas vienas iš geriausių šaltinių yra genroe.com
  • Apie profesines paslaugas ( angl. Professional Services) puikus šaltinis yra hingemarketing.com
  • Dar vienas puikus šaltinis – Quora.

Kaip atskirti vertingą blog-ą? Jei kiekvienas blogo post-as yra su primygtinu pasiūlymu pirkti paslaugą, tai garantuotas šlamštas. „Patiems pasidaryti labai sunku, reikia specialisto pagalbos“ ir jokio ženklaus pasidalinimo vertingu know-how – vidutinio lygio indikacija, geriausiu atveju.

Apklausos reikalauja laiko ir pastangų

Nėra garantijos, kad pirmasis blynas neprisvils. Pradžiai apsiribokite mažesne klientų imtimi. Niekas nenori išgarsėti, švelniai tariant, netobulu tyrimu išsiųstu 10 000 klientų.

Didelis tyrimas nebūtinai suteiks daugiau naudos

Koks tyrimas yra didelis? Turintis daugiau nei 15 klausimų. Dažniausiai būna 40 – 60. Keli klausimai apie respondentą, keli patikslinantys klausimai, nes keli įmonės departamentai įdėjo tik po 2-3 jiems rūpimus klausimus ir boom. Grandiozinis tyrimas.

Kodėl išsipučia tyrimai? Kuo labiau organizacija yra susiskaidžiusi, tuo daugiau individualių, mažai susijusių tikslų turi įmonė. Tuo daugiau klausimų. Čia tik viena pusė. Kita pusė: rinkos tyrimų bendrovės siūlo didesnės apimties apklausą, nes natūralu, kad ji kainuoja brangiau. Papildomų klausimų „savikaina“ yra ženkliai mažesnė. Kiek jūs galite paprašyti pinigų už tyrimą, kurio rezultatai telpa į 10 puslapių? O kiek už 400 puslapių ataskaitą?

Kai yra daugiau klausimų apklausoje, galima daryti papildomus pjūvius. Pavyzdžiui, palyginti, kaip skiriasi klientų aptarnavimo vertinimas, lyginant su tais, kas įvertino kainą 2 arba 4 balais 5 balų skalėje. Tiesą sakant, apklausos rezultatų analizė ir įžvalgos yra pati vertingiausia dalis. Tik nebūtina visko sudėti į apklausą. Jei apklausiate savo klientus ne anonimiškai, jūs privalote žinoti, kokiems segmentams jie priklauso.

Teko pildyti vieno didelio paslaugų teikėjo apklausą. Pirmieji klausimai buvo apie jau naudojamas paslaugas. Ką gi, jei jau jūs nepasivarginot pasižiūrėti, kokias paslaugas turime, tai atsakysim apie viską. Nes apie viską turim labai vertingą nuomonę.

Taip, būna atvejų, kai geriausias variantas yra didelės apimties tyrimas. Pavyzdžiui, kai norite įžengti į naują rinką.

Kodėl didelis tyrimas nebūtinai suteiks daugiau naudos? Didelis tyrimas išblaško dėmesį. Pasidžiaugėm, pasamprotavom apie priežastis, pagrūmojom pirštu „blogiukų“ skyriui ir pasidėjom tyrimo rezultatus į stalčių. Arba į atvirą lentyną, jei tyrimas gražiai įrištas.

Tyrimo periodiškumas

Kita labai svarbi priežastis: tyrimo periodiškumas. Tai yra brangus malonumas ir negalima užknisti klientų ilgomis dažnomis apklausomis. Kokios alternatyvos?

Pasinaudoti viešai prieinamais tyrimais. Nebūtinai jie atspindės Lietuvos rinką, bet tendencijas galima užčiuopti. Jei tyrimas vakarietiškas apie pirkimus, tai atsiliekam. Jei tyrimas apie rinkodaros ar IT technologijų panaudojimą, esam priešakyje.

Kita alternatyva – trumpesnės apklausos.